РУФИНА БАЗЛОВА / RUFINA BAZLOVA (BY)
визуальный перформанс / visual performance
Дорога — это лента, воспоминания — переборка в памяти конкретных пережитых моментов. Моментов абстрактных и многогранных, записанных светом и правящей кистью на фотопленке и воспроизведенных через старые детские проекторы. Отдельные образы с осенней прогулки от периферии до центра Праги, пересекаются друг с другом и собираются в линию художественных записей: облачная погода, бесконечная многоэтажка, проглоченная городом деревня, вид на весь город с холма, незавершенный автодорожный мост, история взорванного дома, блестящая вода, поля и белое здание, собака, железнодорожные пути, виадук, сказочная архитектура старого города и туристы, туристы.
Иллюстратор, сценограф и перформер — Руфина Базлова — фокусируется на работе со светом в малых аналоговых формах, используя различные прозрачные и отражающие материалы, тени, простые формы проецирования. Исследует принципы использования света и других нематериальных явлений в качестве драматических субъектов/ кукол. Взаимодействие со светом на сцене, как оживление пространства светом, создание истории посредством ритма света (например, оживление кукольного домика), оптические иллюзии, зрительные эффекты при длительной экспозиции, символика света и влияние цветного освещения на восприятие аудитории, возможности использования дневного и лунного света в театре, абсолютная тьма как неотъемлемая часть света — все это является материалом для ее творчества. Свет — главный актер!
The road is a line, remembering is a process of searching in the mind for unique experienced moment. Abstract and versatile moments, that are fixed on a film with light and an etching brush and then reproduced through old children’s projectors. Images from the nice walk through the autumn Prague intersects each other and gathers in a strip of artistic records: the cloudy weather, the endless prefab, the village swallowed by the city, the view of the whole city from the hill, the unfinished road bridge, the demolished house, the glittering water, fields and the white building, the dog, railway tracks, the viaduct, the fabulous architecture of the old city center and tourists.
Illustrator, set-designer, performer. She mainly focuses on working with light in small analog forms, such as installations or performance. Explores the principles of using light and other intangible media as dramatic subjects / puppets. Rufina Bazlova uses to work with the light in small forms, using different transparent and reflective materials, shadows, simple forms of projecting (analogue techniques). Also she is interested in using light as a puppet, as a living creature — interacting with light on the stage — or how to animate the space with the light, how to create a story just by rhythm of lights (for example animating doll house). Optic illusions, long exposition eye-effects, symbolic of the light and effects of color lights on the audience’s perception. The topic of the absolute darkness is totally connected to the light, so she is interesting in that way too. How to use the day and moon light in the theatre. Actually Rufina is looking for examples where the light is the main actor!