PERFORMENSK FESTIVAL 2019

6.9 — 8.9.2019 MINSK,

REPUBLIC OF BELARUS

PERFORMENSK IS A SECOND EDITION OF THE FESTIVAL FOCUSING ON THE PRESENTATION OF PERFORMATIVE ART — AN ART WHICH IS PRESENTED LIVE „HERE AND NOW“ IN FRONT OF THE AUDIENCE. MORE SPECIFICALLY PERFORMENSK AIMS TO PRESENT WORKS BELONGING UNDER FIELDS OF

  • EXPERIMENTAL THEATRE
  • PERFORMANCE/LIVE ART
  • SOUND ART

THEME

THE THEME OF THIS YEAR’S EDITION IS THE SPACE IN ART.

IT IS A BROAD TOPIC WHICH COULD BE APPROACHED FROM MANY DIFFERENT ANGLES. FROM THE MATHEMATICAL PERSPECTIVE OUR CURRENT UNDERSTANDING OF THE SPACE IS LARGELY BASED ON THE SO CALLED EUCLID’S AXIOMS FORMULATED BY THE ANCIENT MATHEMATICIAN AND GEOMETER EUCLID. FOR EXAMPLE THAT THE SUM OF ANGLES OF A TRIANGLE EQUALS 180° OR THAT TWO PARALLELS NEVER INTERSECT.

IF WE TAKE A STEP FROM MATHEMATICS AND PHYSICS WE CAN THINK OF THE SPACE IN PHILOSOPHY: THE PHILOSOPHY OF SPACE AND TIME REPRESENTING THE WHOLE INDEPENDENT STREAM OF THINKING. ITS PROPONENTS BEING SUCH FIGURES AS IMMANUEL KANT, GOTTFRIED LEIBNIZ OR MARTIN HEIDEGGER. MANY PEOPLE ARE FASCINATED BY THE INFINITE COSMIC SPACE AS WELL AS THE MICROCOSMOS INVISIBLE TO THE HUMAN EYE. THE SPACE AS A SPACE FOR LIVING IS INDIVISIBLE FROM OUR EVERYDAY LIVES. IN THE CONTEXT OF THE MENTAL SPACE WE ARE SAYING: „MY HEAD IS FULL, I HAVE NO SPACE FOR THINKING.“ THE SPACE WHICH IS GIVEN TO AN INDIVIDUAL IN A SOCIETY DIFFERS SIGNIFICANTLY IN RELATION TO HIS OR HER PLACE OF ORIGIN, SOCIAL CLASS, ECONOMICAL SITUATION, GENDER, RACE, SEXUAL ORIENTATION ETC.

IN THE ART CONTEXT THE SPACE IS ONE OF THE BASIC ELEMENTS DEFINING THE FINAL ARTWORK. WHAT IS THE RELATION BETWEEN THE WORK AND THE SPACE IN WHICH IS IT REALIZED? IS IT POSSIBLE TO TRANSFER THE PIECE INTO AN OTHER LOCATION OR IS IT INDIVISIBLE FROM THE SPACE IN WHICH IT WAS CREATED? WHAT IS THE DIFFERENCE BETWEEN THE TRANSFERABLE PROJECTS CREATED FOR THE THEATRE „BLACK BOXES“ (OR „WHITE CUBES“ OF GALLERIES) AND SITE-SPECIFIC WORKS TIGHTLY CONNECTED TO THE PARTICULAR LOCATIONS? WHAT IS THE SIZE OF THE RESPECTIVE ARTWORK? IS IT SMALL, ALMOST INVISIBLE OR MONUMENTAL?

THERE ARE MANY FACTORS WHICH INFLUENCE POSSIBILITIES OF AN ARTIST TO REALIZE HIM OR HERSELF FREELY, TO „HAVE A SPACE“ FOR THEIR CREATION. ARTIST’S ECONOMICAL SITUATION IS ONE OF THEM. FOR THOSE FINANCIALLY INDEPENDENT IT IS EASIER TO CREATE FOR QUITE OBVIOUS REASONS: THEY DO NOT HAVE TO INVEST ENERGY AND TIME IN THE MONEY-MAKING AND CAN FOCUS SOLELY ON THEIR ART. THE ART MARKET OFFERS AN INCOME OPPORTUNITY BUT IT ALSO BRINGS A RISK OF COMMODIFICATION. BOTH THE CONTENT AND THE FORM ARE BEING ADAPTED FOR THE PURPOSES OF THE GRANT APPLICATIONS, ARTISTS ARE FIGHTING EACH OTHER FOR FUNDS. RATHER THAN ON THE PERFECTIONING OF THE WORK THE ENERGY IS BEING SPENT ON THE SELF-PROMOTION. CRUCIAL IS ALSO THE CENSORSHIP ISSUE. AN IMPOSSIBILITY TO REALIZE ONESELF FREELY COMPLICATES AND DEFORMS THE ARTISTIC WORK. WHILE IN SOME COMMUNITIES THE VALUE OF ART FOR THE SOCIETY IS RECOGNIZED, IN OTHER CASES THE ART BECOMES ONLY A TOOL SUPPORTING THE RULING IDEOLOGY, BE IT DUE TO THE IGNORANCE OR WITH A DELIBERATE POWER AIMS.

ФЕСТИВАЛЬ ПЕРФОРМЕНСК 

2019 6.9. — 8.9.2019 МИНСК, 

РЕСПУБЛИКА БЕЛАРУСЬ

ФЕСТИВАЛЬ ПЕРФОРМЕНСК – ЭТО ВТОРОЙ СЕЗОН ФЕСТИВАЛЯ, КОТОРЫЙ НАПРАВЛЕН НА ПРЕЗЕНТАЦИЮ “ЖИВОГО”, ИНЫМИ СЛОВАМИ “ПЕРФОРМАТИВНОГО” ИСКУССТВА, Т.Е. ТАКОГО ИСКУССТВА, КОТОРОЕ ПРЕДСТАВЛЯЕТСЯ ВЖИВУЮ ЗДЕСЬ И СЕЙЧАС ПЕРЕД ЗРИТЕЛЕМ. В ЧАСТНОСТИ, ПЕРФОРМЕНСК ФОКУСИРУЕТСЯ НА

  • ЭКСПЕРЕМЕНТАЛЬНЫЙ ТЕАТР
  • ПЕРФОРМАНС
  • САУНД-АРТ
 

 ТЕМА

ТЕМА НЫНЕШНЕГО СЕЗОНА ФЕСТИВАЛЯ — ПРОСТРАНСТВО.

ЭТО ШИРОКАЯ ТЕМА, КОТОРАЯ МОЖЕТ БЫТЬ ВОСПРИНЯТА С РАЗНЫХ ТОЧЕК ЗРЕНИЯ. МАТЕМАТИЧЕСКИ НАШЕ СОВРЕМЕННОЕ ПОНИМАНИЕ ПРОСТРАНСТВА В ЗНАЧИТЕЛЬНОЙ СТЕПЕНИ ОСНОВАНО НА ТАК НАЗЫВАЕМЫХ ЕВКЛИДОВЫХ АКСИОМАХ, СФОРМУЛИРОВАННЫХ ДРЕВНИМ МАТЕМАТИКОМ И ГЕОМЕТРОМ ЕВКЛИДОМ. НАПРИМЕР, ГОВОРЯТ, ЧТО СУММА УГЛОВ В ТРЕУГОЛЬНИКЕ РАВНА 180 ° ИЛИ ЧТО ПАРАЛЛЕЛИ НЕ ПЕРЕСЕКАЮТСЯ НИ В КАКОЙ ТОЧКЕ.

ПОМИМО МАТЕМАТИКИ ИЛИ ФИЗИКИ, МЫ МОЖЕМ РАССУЖДАТЬ О ПРОСТРАНСТВЕ В ФИЛОСОФИИ, ГДЕ ТЕМА ВРЕМЕНИ И ПРОСТРАНСТВА — ЭТО ОТДЕЛЬНОЕ ФИЛОСОФСКОЕ ТЕЧЕНИЕ, ПРЕДСТАВИТЕЛЯМИ КОТОРОГО МОЖНО НАЗВАТЬ ИММАНУИЛА КАНТА, ГОТФРИДА ЛЕЙБНИЦА И МАРТИНА ХАЙДЕГГЕРА. ТЕМУ ПРОСТРАНСТВА МОЖНО РАССМАТРИВАТЬ С ТОЧКИ ЗРЕНИЯ МАКРО- И МИКРО- КОСМОСА. ПРОСТРАНСТВО КАК МЕСТО ДЛЯ ЖИЗНИ НЕОТДЕЛИМО ОТ НАШЕЙ ПОВСЕДНЕВНОСТИ. В КОНТЕКСТЕ МЕНТАЛЬНОГО ПРОСТРАНСТВА МЫ ПРИВЫКЛИ ГОВОРИТЬ: «ГОЛОВА ЗАБИТА; НЕ МОГУ НАЙТИ СЕБЕ МЕСТО». ПРОСТРАНСТВО ДЛЯ САМОРЕАЛИЗАЦИИ, ОТВЕДЕННОЕ В ОБЩЕСТВЕ, ЗНАЧИТЕЛЬНО ВАРЬИРУЕТСЯ ОТ ЧЕЛОВЕКА К ЧЕЛОВЕКУ И ЗАВИСИТ ОТ ЕГО ИЛИ ЕЕ МЕСТА ПРОИСХОЖДЕНИЯ, СОЦИАЛЬНОГО СЛОЯ, ПОЛА, РАСЫ, СЕКСУАЛЬНОЙ ОРИЕНТАЦИИ И Т. Д.

ДЛЯ ФЕСТИВАЛЯ НАС БУДЕТ ИНТЕРЕСОВАТЬ ПРЕЖДЕ ВСЕГО ПРОСТРАНСТВО В КОНТЕКСТЕ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ТВОРЧЕСТВА. ЭТО ОДИН ИЗ ОСНОВНЫХ ЭЛЕМЕНТОВ, ОПРЕДЕЛЯЮЩИХ ФИНАЛЬНУЮ ХУДОЖЕСТВЕННУЮ ФОРМУ. КАКОВА ВЗАИМОСВЯЗЬ РАБОТЫ С ПРОСТРАНСТВОМ, В КОТОРОМ РЕАЛИЗОВАНА РАБОТА? МОЖНО ЛИ ПЕРЕНЕСТИ РАБОТУ В ДРУГОЕ ПРОСТРАНСТВО ИЛИ ОНА НЕРАЗРЫВНО СВЯЗАНА С МЕСТОМ, ГДЕ ОНА БЫЛА СОЗДАНА? В ЧЕМ РАЗНИЦА МЕЖДУ ПЕРЕНОСИМЫМИ ПРОЕКТАМИ, СОЗДАННЫМИ ДЛЯ ТЕАТРАЛЬНЫХ «BLACK BOX» ИЛИ «WHITE CUBE», И “SITE-SPECIFIC” ПРОЕКТАМИ, ПРОЧНО ПРИВЯЗАННЫМИ К КОНКРЕТНЫМ МЕСТАМ? КАКОВЫ РАЗМЕРЫ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ РАБОТ: ЯВЛЯЕТСЯ ЛИ РАБОТА КРОШЕЧНОЙ, МИНИМАЛИСТИЧНОЙ, НЕВИДИМОЙ ИЛИ НЕОБЪЯТНОЙ, МОНУМЕНТАЛЬНОЙ?

СУЩЕСТВУЕТ МНОЖЕСТВО ФАКТОРОВ, КОТОРЫЕ ВЛИЯЮТ НА СПОСОБНОСТЬ ХУДОЖНИКА СВОБОДНО РЕАЛИЗОВЫВАТЬСЯ, «ИМЕТЬ ПРОСТРАНСТВО» ДЛЯ ТВОРЧЕСТВА. ЭКОНОМИЧЕСКАЯ СИТУАЦИЯ ИГРАЕТ ВАЖНУЮ РОЛЬ. ФИНАНСОВО ОБЕСПЕЧЕННЫМ ХУДОЖНИКАМ ГОРАЗДО ЛЕГЧЕ СОСРЕДОТОЧИТЬСЯ НЕПОСРЕДСТВЕННО НА ПРОЦЕССЕ ТВОРЧЕСТВА. ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ РЫНОК ПРЕДЛАГАЕТ ВОЗМОЖНОСТЬ ПОЛУЧЕНИЯ ДОХОДА, А ТАКЖЕ РИСК КОММОДИФИКАЦИИ. 

КАК СОДЕРЖАНИЕ, ТАК И ФОРМА ПРИСПОСАБЛИВАЮТСЯ ГРАНТОВЫМ КОМИССИЯМ, ХУДОЖНИКИ СОПЕРНИЧАЮТ МЕЖДУ СОБОЙ ЗА ПОЛУЧЕНИЕ ДОТАЦИЙ, ВОПРОС О ЦЕНЗУРЕ ТАКЖЕ ОЧЕНЬ ПРОБЛЕМАТИЧЕН. НЕВОЗМОЖНОСТЬ СВОБОДНО САМОРЕАЛИЗОВЫВАТЬСЯ УСЛОЖНЯЕТ И ДЕФОРМИРУЕТ ТВОРЧЕСКУЮ РАБОТУ. И ПОЭТОМУ В ТО ВРЕМЯ КАК В ОДНОМ ОБЩЕСТВЕ ЦЕННОСТИ ИСКУССТВА ПРИЗНАЮТСЯ, В ДРУГОМ ОНИ СТАНОВЯТСЯ ЛИШЬ ВСПОМОГАТЕЛЬНЫМ КОМПОНЕНТОМ ГОСПОДСТВУЮЩЕЙ ИДЕОЛОГИИ, БУДЬ ТО ИЗ-ЗА НЕВЕЖЕСТВА ИЛИ СОЗНАТЕЛЬНЫХ НАМЕРЕНИЙ ВЛАСТИ.

Close menu